"Minä vähän pelkäsin isoa kalaa!" – eli kolmevuotiaan kanssa SEA LIFE -akvaariossa

”Minä vähän pelkäsin isoa kalaa.”
Kas siinä on kolmevuotiaani kommentti Helsingin Linnanmäen kupeessa sijaitsevasta akvaariosta, SEA LIFEsta, merten ihmemaasta täynnä maailman kaloja, meritähtiä ja korallejakin.
Jotenkin kommentti ei yllätä minua, eikä se ole SEA LIFEn vika. Kyseinen kolmevuotias on hyvin hitaasti lämpenevää sorttia ja olin täysin varautunut pikakierrokseen kalojen keskellä. Suurin osa altaista sujahti silmieni ohitse vilauksessa, kun poika veti minua kotia kohti.
Kierroksen pelastus kuitenkin oli hiekkalaatikko akvaarion suurimman altaan kupeessa. Se oli ihana paikka meille molemmille. Tovin poika istui sylissäni, sitten hän leikki hiekkiksellä. Minä rentouduin ja katselin kaloja.
Todellinen zen-hetki!
Näitä pikakierroksia tulemme todennäköisesti tekemään lähivuosina muutaman, kunnes lapseni oppii luottamaan siihen, että hai-kala ei iske lasin läpi kurkkuun kiinni.

Aiemmin talvella tein SEA LIFE -kierroksen myös 5-vuotiaan esikoiseni kanssa. Hänelle tämä oli jo kolmas kerta kyseisessä paikassa. Hänkin aluksi hieman jännitti, sillä SEA LIFEssä on kovin pimeää ja neidillä on pimeänpelkovaihe meneillään. Seurasin, että muut paikalla olleet lapset riekkuivat innoissaan, kiljahtelivat ja säntäilivät sinne tänne.
Minun tyttöni se kulki kyselemättä eteenpäin, kädestä kiinni pitäen. Välillä hän jäi jotain allasta katselemaan. Merihevoset tekivät häneen vaikutuksen, samoin sähköankerias (kuriositeettina kerrottakoon, että hieman vierailumme jälkeen SEA LIFEn sähköankerias, Raipe, oli nielaissut taskulampun http://www.iltalehti.fi/kotimaa/201712222200625140_u0.shtml).
SEA LIFEssa oli myös hieno näyttely merten muovijätteistä, ja koska aihe on jonkinmoinen pakkomielteeni tällä hetkellä, yritin siitä myös tytärtäni valistaa.
Kuuroille korville meni.

Mutta lapset ovat yllättäviä. Heti kun pääsimme SEA LIFEn ovesta ulos, tyttöni alkoi mankua vuosikorttia kyseiseen paikkaan.
Se oli kuulemma paras paikka, jossa hän oli koskaan käynyt.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meille iski täit!

Meidän kevään parhaat tavarat top 5

Eroperheiden lapset harrastusahdingossa