Liian aikuinen (ja tylsä) leikkimään?

5-vuotiaani halusi Hakaniemen Leikkiluolaan. Mikäs siinä, ajattelin. Olemme käyneet Leikkiluolassa monta kertaa aiemminkin ja nyt uusittuna, se on oikein passeli peuhupaikka tyttäreni ikäiselle lapselle.
Painotan sanaa lapselle.
Ensimmäiset 30 minuuttia tyttö oli hieman pallo hukassa.
”Äiti, minne sinä haluat, että minä menen?” hän kysyi.
”Voi kulta, voit mennä minne haluat”, vastasin.
Istuin sohvalla ja kannustin lastani ottamaan tilanteesta ilon irti. Jotenkin tuntui, että hän ei oikein osannut. Samalla minulla oli huono omatunto, sillä muut vanhemmat ilottelivat pallomeren liepeillä ja tunneleissa muksujensa kanssa.
Pitäisikö minunkin mennä lapseni mukaan?

Nykyaikana arvostetaan kovasti leikkiä. Leikkimisen arvostaminen on edennyt siihen pisteeseen, että myös vanhempien odotetaan aktiivisesti leikkivän lastensa kanssa ja nauttivan siitä.
Se on ajatus, joka olisi herättänyt hilpeyttä menneissä sukupolvissa ja joka on monessa kulttuurissa vieras.
Se on myös ajatus, joka on varmasti arvokas. Mutta kuten aina, kun yhdestä ajatuksesta tulee trendi ylitse muiden, voi metsä jäädä näkemättä puilta.

Minä olen huono leikkimään. Itse asiassa, olin huono leikkimään jo lapsena. Olen aina ollut enemmän keskustelevaa ja pohdiskelevaa tyyppiä.
Olen kuitenkin päättänyt olla kantamatta asiasta enempää huonoa omaatuntoa kuin on välttämätöntä. Toki minä teen asioita yhdessä lasteni kanssa, autan heitä pääsemään leikin alkuun ja autan keskinäisissä riidoissa kesken leikin, mutta minä en peuhaa leikkiluolissa ja hoplopeissa. Siihen olen liian aikuinen.

Miten tyttäreni reissu Leikkiluolassa sitten eteni? Kun puoli tuntia oli kulunut, hän alkoi nähdä mahdollisuuden ja vapauden silmiensä edessä. Hän ei enää kysynyt lupaa, vaan itsevarmasti keksi ihan puuhaa leikkipaikan sokkeloissa ja palasi luokseni hikisenä ja hymyilevänä toisen puolen tunnin kuluttua.







Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Meille iski täit!

Meidän kevään parhaat tavarat top 5

Eroperheiden lapset harrastusahdingossa